Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice

Noc muzeów 2018!

Noc muzeów już za nami, podczas tegorocznej edycji tego wydarzenia nasz parowóz prowadził pociągi retro z Pyskowic do Radzionkowa i Tarnowskich Gór. Przejazd udało się zorganizować dzięki pomocy i współpracy z PKP CARGO S.A. Śląski Zakład Spółki, NSZZ Solidarność oraz Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku.

Przygotowania trwały od ponad 3 tygodni, a najcięższym okresem był piątek do bardzo późnych godzin wieczornych oraz skoro świt w  sobotę, pod kątem przygotowania składu. Dzięki członkom naszego stowarzyszenia oraz wolontariuszom udało się skończyć przygotowania, którzy poświęcili swój czas. Za co wszystkim DZIĘKUJEMY !

Skład pociągu przyprowadzony został z Gliwic-Łabęd do Pyskowic, gdzie po wejściu pasażerów oraz gości, po wcześniejszym udekorowaniu parowozu flagami, już jako oficjalny pociąg specjalny retro wyruszył do Radzionkowa, zatrzymując się w Gliwicach-Łabędach oraz Gliwicach. By ograniczyć manewry oraz w celu zabezpieczenie przejazdu do składu dołączono lokomotywę SM42, w tradycyjnym zielonym malowaniu, która była dodatkową atrakcją dla miłośników tych lokomotyw.

Po przyjeździe do Radzionkowa pociąg wykonał trzy pary kursów do Tarnowskich Gór. Na pasażerów czekało mnóstwo atrakcji, już w Nakle Śląskim na peronie stacji podróżnych witali Hrabina i Hrabia, zapraszając do zwiedzania Pałacu, w którym wśród wielu atrakcji zapowiedziano projekcję filmu „Gloria i exodus” czy ” Historia szlachty śląskiej”. W Tarnowskich Górach, można było zwiedzić Kościół Ewangelicki oraz Muzeum, gdzie prezentowana była ciekawa wystawa ” Na straży pożytku publicznego. Policja Województwa Śląskiego w latach 1922-1939″, ponadto spotkanie ze Sznupkiem, Orkiestra Komendy Województwa Policji, Chór Canzona, spotkanie poetyckie, projekcja filmu oraz wykład o twórczości Malczewskiego i wiele innych. Przejazd pociągiem retro został uznany za wydarzenie wpisujące się w oficjalne obchody stulecia odzyskania przez Polską Niepodległości, dlatego też parowóz zdobiły dwie flagi. Pociąg cieszył się bardzo dużym powodzeniem, a na postojach parowóz był dosłownie oblegany przez tłumy osób z dziećmi. niestety wszystko co dobre, szybko się kończy po przyprowadzeniu ostatniego pociągu z Tarnowskich Gór do Radzionkowa, nadszedł czas powrotu do Pyskowic i dalej do Gliwice-Łabędy. Parowóz został przesmarowany i nawodniony, po czym po wyświetleniu „wolnej drogi”, pociąg wyruszył do Pyskowic, żegnany przez tłum ludzi, podczas postoju w Gliwicach wysiadła kilku osobowa grupa uczestników przejazdu, pociąg dojechał do Pyskowic, już po północy, gdzie został przywitany przez kilku miłośników kolei, robiących zdjęcia. Po wyjściu ostatnich podróżnych w Pyskowicach skład ruszył do Gliwic-Łabędy.

Podsumowując wydarzenie przejazd pociągu był pierwszym pociągiem retro wyjeżdżającym z Pyskowic, czy taka atrakcja się powtórzy, czy będzie zainteresowanie tego typu wydarzeniami ?? Czas pokaże.

Zarząd TOZKiOS chce podziękować wszystkim, którzy mieli wkład w przygotowania do pociągu. Serdecznie dziękujemy!

 

Liczba komentarzy: 10

  • Dawno mnie tak nie ścisnęło w serduchu jak na widok tego Ty42 z flagami wtaczajacego się na Pyskowice:)

  • Super sprawa
    Szkoda tylko, że Towarzysze ze skansenu w ogóle nie zamieszczają informacji, o nadchodzących imprezach.
    To chyba nie takie trudne. o wszystkim dowiaduje się po fakcie.
    Chyba, że informacje takowe można znaleźć na innych stronach?

    • Dzień dobry, informacja była zamieszczana przez głównego organizatora co najmniej tydzień przez Nocą Muzeów.

  • W którym miejscu? Można prosić jakiś adres pod którym można znaleźć Wasze plany wyjazdowe?
    Wielokrotnie wchodziłem na Waszą stronę i nic nie mogę znaleźć.

    A są może jakieś plany wyjazdowe na najbliższy czas np Industriada?

    • Głównym organizatorem był Muzeum z Radzionkowa i on wcześniej informował. Co do harmonogramu ogłosimy nie bawem na najbliższe 3 tygodnie.

    • Proszę się nie denerwować brak informacji nie wynika z niechęci informowania tylko z racji tego iż w większości tylko udostępniamy tabor do imprez a nie je organizujemy ,czasami jesteśmy tylko współorganizatorami .Informację podaliśmy jak tylko dostaliśmy zgodę i rozkład jazdy jeżeli chodzi o część pyskowicką ponieważ początkowo plan zakładał tylko przeciągniecie składu na haku lokomotywy spalinowej lub elektrycznej z Łabęd do Radzionkowa i tam wykonywanie przejazdów do Tarnowskich Gór.
      Poza tym nie ma co ukrywać iż w naszym regionie nie ma zainteresowania naszym pociągiem dlatego jazd jest tak mało . Co do planów na przyszłość to w najbliższy weekend nasz pociąg będzie uczestniczył w przejazdach z okazji 170 lecia kolei Prawego Brzegu Odry na odcinku Wrocław Oleśnica (wiecej na stronie http://olsensium.pl/ )
      Odnośnie industriady był pomysł by jechać z Gliwic Portu do Piekar Ślaskich ale organizatorzy nie umieli zapewnić wody do parowozu i zrezygnowali z tego przejazdu.
      Pozdrawiam

  • Witam. Gratuluje udanej imrezy i dziękuje za możliwość uczestnictwa. Jako laik w temacie kolei, mam pytanie. Dlaczego lokomotywa wyruszyła z Pyskowic, ciągnąc skład przodem?

    • A to wg Pana jesteś coś nie wporzadku. Ten parowóz może jeździć przodem jak i tyłem bez żadnych przeszkód.

      • Jak wspomniałem, jestem laikiem w temacie kolei. Nigdzie nie zasugerowalem, jakoby coś było „nie w porządku”. Jednakowoż pewnie istniał jakiś powód, tym bardziej że pociąg wrócił już „przeformowany (?).

    • Parowóz był obrócony tyłem czyli jak sie to potocznie mówi jechał tendrem naprzód z racji braku możliwości jego obrócenia tak że do Radzionkowa i Tarnowskich Gór jechał tyłem a z powrotem już przodem Pozdrawiam

Odpowiedz na „MarcinWAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>