Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice

Parowozy z Krzeszowic

W Krzeszowicach od 1997 roku gromadzona była spora ilość zabytkowego taboru kolejowego. Niestety pomimo szczytnych celów wyszło nieco inaczej. Na przestrzeni kilku lat zgromadzone tam parowozy zostały zdewastowane i poważnie rozkradzione. Posunięto się nawet do całkowitego zniszczenia trzech maszyn – TKp 3407, TKp 5905 i Ty45-345. Rok 2007 był przełomowym dla zgromadzonego tam taboru – zapadła decyzja o likwidacji „skansenu”. Część lokomotyw trafiła do skansenu PKP w Chabówce (TKbb 2747, TKh 5), część do Krakowa Płaszowa (Pt47-101, TKp 26188, TKw2-57) i pozostałe sześć parowozów do Pyskowic. Sytuacja ta mogła mieć miejsce dzięki współpracy kilku spółek PKP oraz Miłośników Kolei. Szczególne podziękowania należą się przedstawicielom Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami S.A. z Krakowa, dzięki którym podjęta została decyzja o zabraniu parowozów i zaprzestaniu ich dalszej degradacji. W przygotowaniu taboru oraz jego transporcie tradycyjnie Towarzystwo wspomaga firma PTK Holding S.A. z Zabrza oraz ZNiUT PTK Dzierżno.


28 października 2007

Rozpoczyna się fizyczna likwidacja i rozgospodarowanie taboru. Do Krzeszowic przybywa SM42 wraz z dźwigami EDK80, gdzie przez dwa dni trwa wydobywanie taboru z dotychczasowego miejsca postoju przez pracowników PKP wraz z obecnymi przedstawicielami Towarzystwa. Po przestawieniu i sformowaniu składu lokomotyw dla TOZKiOS członkowie Towarzstwa rozpoczęli prace przygotowujące parowozy do transportu.Poniżej zdjęcia przedstawiające przestawianie taboru i jego podział.


2 marca 2008

Rozpoczyna się pierwszy transport parowozów do Pyskowic! Podjęta zostaje decyzja, że w pierwszej kolejności transportowane będą trzy parowozy: Ty43-1, Ol49-15 i TKp 2261. Po lokomotywy przyjeżdża TEM2-088 firmy PTK Holding S.A. z Zabrza. Po przeprowadzeniu ostatnich oględzin parowozów i uzupełnieniu oleju w punktach smarnych rozpoczynają się manewry, gdzie maszyny zostały wpięte pomiędzy 11 węglarek holdingu
i wyruszyły w trasę. Parowozy miały kilka postojów technicznych, gdzie za każdym razem przeprowadzane były oględziny i uzupełniane ewentualne ubytki w smarowaniu. Pierwsze oględziny dokonane zostały podczas postoju w Dulowej. Pociąg specjalny do Pyskowic pokonując drogę ponad 100 kilometrów przez Trzebinię, Jaworzno Szczakową, Katowice Szopienice Północne, Bytom, Gliwice przyjechał około godziny 20:00. Poniżej zdjęcia z tego dnia.


9 marca 2008

Kolejny etap transportu parowozów do Pyskowic! W Krzeszowicach pozostają już tylko trzy maszyny: Ty51-17, Ty42-85 i Ty45-158. Po lokomotywy we wczesnych godzinach rannych przybywa TEM2-185 PTKu. Transport wygląda analogicznie do odbytego tydzień wcześniej. Po przeprowadzeniu manewrów na stacji Krzeszowice i podzieleniu parowozów w sumie dziesięcioma węglarkami pociąg wyrusza ku stacji docelowej. Po przejechaniu znów ponad 100km kolekcja Towarzystwo wzbogaca się o kolejne trzy parowozy, dzięki czemu w Pyskowicach znajduje się już 21 lokomotyw parowych. I w tym przypadku transport odbywa się bez jakichkolwiek komplikacji. Pociąg do stacji docelowej dociera około godziny 17:00. Poniżej zdjęcia z przejazdu pociągu przez Gliwice.


11 marca 2008

Obecnie parowozy znajdują się na terenie zajmowanym przez Towarzystwo. Maszyny niestety nie prezentują najlepszego stanu wizualnego, za to ich stan techniczny jest dobry. Świadczyć o tym może odbycie długiej drogi do nowego miejsca postoju bez nastręczenia jakichkolwiek problemów. Po przeprowadzeniu renowacji malatury będą stanowiły w przyszłości piękną ekspozycję. Poniżej zdjęcia już w Pyskowicach.


W Pyskowicach znajduje się już pokaźnych rozmiarów kolekcja taboru. Do ciekawostek można zaliczyć powrót parowozu Ty45-158 po około 18-stu latach do swojej jednostki macierzystej. Na przestrzeni tych lat parowóz stracił swoje koła napędowe dostając zestawy od Okz32-2. Parowóz od tego czasu został rozkradziony, jak i również w 2007 roku rozpoczęło się jego palenie na złom. Dzięki interwencji odpowiednich służb oraz Towarzystwa parowóz został uratowany przed pewną likwidacją.


Dziękujemy Oddziałowi Gospodarowania Nieruchomościami S.A. z Krakowa za podjęte decyzje. Firmie PTK Holding S.A. z Zabrza za transport parowozów do Pyskowic oraz ZNiUT PTK Dzierżno za pomoc w przygotowaniach do transportu. Firmie Mikea z Tychów oraz wszystkim, którzy wspierali nas w działaniach i przyczynili się do uratowania przed fizyczną likwidacją tak dużej ilości zabytków techniki!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *