Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice

110Ac

Wagon socjalny przeznaczenia specjalnego „kuszetka” typu 110Ac – 63519980011-4

 Typ konstrukcyjny 110Ac
Seria wagonu Sk wcześniej opisywany jako „Bckd”
Ilość osi 4
 Typ wózka 4ANc
Producent ZPM Hipolit Cegielski w Poznaniu
Numer fabryczny 16151
Rok budowy 1976
Historia napraw wagonu
 30.03.2004 (Rewizja – PKP Łódź)
15.07.2008 (Rewizja – PKP Cargo Tabor Opole)

Artykuł o nabyciu oraz transporcie

REMONT WAGONU ETAPY

— 20.03.2020 —

Pomimo, zimy naprawa wagonu dalej trwa, prac blacharskich ciągle przybywa, ale to też z myślą, na wiele lat spokojnego użytkowania tego wagonu. Zaczęto wymieniać poszycie w okolicach świateł końca pociągu. Zdemontowaliśmy pierwsze drzwi wraz z futryną, która zostanie odnowiona dzięki pomocy firmy PROTOR i oddziałowi Utrzymania Ruchu. Do firmy GROWAG do naprawy zostały wysłane amortyzatory olejowe, które wczoraj wróciły do nas, serdecznie dziękujemy firmie za pomoc.

Logo GROWAG

— 13.10.2019 —

Po zaplanowanych wyjazdach, powoli idziemy do przodu z naprawą wagonu, nasz kolega Krzysztof Sekundo uruchomił, po wymianie zaworów centralne ogrzewanie, okazało się, że jest w pełni sprawne i szczelne, dodatkowo w kranie pojawiła się też ciepła woda. Nadal uzupełniamy skorodowane poszycie. Zestawy zostały sprawdzone pod kątem badań ultradźwiękowych osi, wymieniono szyby, które były zaparowane lub wybite.

Pozostała nam przede wszystkim naprawa wszystkich drzwi i zamknięcie dolnych części poszycia pudła oraz wymiana fragmentami w okolicach świateł końca pociągu.

 

— 13.07.2019 —

Remont trwa, ten tydzień to dalsza odbudowa poszycia wagonu i usprawnianie układu wodnego. Niestety najgorszy okazał się stan poszycia, który wymieniamy, ponieważ podczas ostatniej naprawy, zaślepiono sączki okienne drugą lub trzecią blachą z poszycia i woda zamiast spływać, zatrzymywała się wewnątrz wagonu, efektem tego jest teraz konieczność wymiany dużej ilości wolnego części poszycia.

W trakcie sprawdzania zbiorników wodnych okazało się, że większość zaworów zasilających i odcinających były uszkodzone i wymagały wymiany, zwłaszcza w centrali odbiorczej wody wagonu.

— 07.07.2019 —

 Kolejny tydzień i kolejne postępy w pracach, niestety nie uda się na zdążyć do Chabówki z tym wagonem, mieliśmy takie ciche nadzieje. Jednak w żadnym wypadku nie rezygnujemy z naprawy tego wagonu. Tym czasem została wypiaskowana dolna część poszycia i zabezpieczona odpowiednią farbą, dodatkowo pracownicy Utrzymania Ruchu z firmy PROTOR, wykonali nowe profile poszycia, które zostały zabezpieczone, aby służyło długie lata, w sobotę rozpoczęliśmy wraz z pracownikami firmy PROTOR powoli zakładać profile. Dziękujemy pracownikom jak również firmie PROTOR za oddelegowanie pracowników pomocy przy naprawie, również dziękujemy z poświęcony czas: Jakubowi Jeranek, Jakubowi Szymurze, Juliuszowi Niemczykowi, Pawłowi Suderowi i Stanisławowi Jeżewskiemu (który z Warszawy przyjechał by nam pomóc).

Poniżej krótka fotorelacja autor zdjęć Piotr Mróz

— 29.06.2019 —

Rozpoczęto naprawę wagonu na terenie zakładu firmy PROTOR, na chwilę obecną, zostały wymieniono na nowe zbiorniki hamulcowe, zostały odesłane części weryfikacji i naprawie tj.: zawór rozrządczy, kurki końcowe, zestawy kołowe.

W trakcie naprawy poszycie musimy wykonać wstawki w dolnej części pudła oraz w najbliższym czasie zostaną albo wymienione albo naprawione drzwi wejściowe.

Elektryka została sprawdzona jest kompletna i w pełni sprawna.

Poniżej krótka fotorelacja autorstwa Piotr Mróz