Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice

Wagon 110Ac w TOZKiOS

Po ponad trzy miesięcznej batalii o uratowanie wagonu 110Ac z Legicy, udało się nam go odkupić od PKP Cargo S.A., dzięki wsparciu trzech firm: PROTOR, TECHKOL, RAILTECH . Niestety ciągłe zmiany w ustawach nie pozwalają na nieodpłatne przekazywania, więc byliśmy zmuszeni szukać środków finansowych. Wagon został wyprodukowany przez ZPM Hipolit Cegielski w Poznaniu w 1976, ostatnia naprawa została wykonana 29.06.2006 w Opolu, i od tamtego czasu wagon stoi w Legnicy. Wagon posiada 6 przedziałów sypialnych po 6 łóżek, one mogą również być przystosowane jako fotele dla 6 osób, dodatkowo pokój konferencyjny, przedział kierownika pociągu, kuchnia, kotłownia i dwa przedziały ustępowe w tym jeden z nich posiada prysznic.

Ostatni tydzień był ciężki i obfitujący w wyjazdy, ponieważ przygotowanie wagonu do samej jazdy, a później sam transport, który musiał być rozłożony na dwa dni, dał nam wszystkim w kość. Cieszymy się bardzo z nowego nabytku.

Cała batalia przygotowań i transportu zaczęliśmy w piątek 07.06.2019, podpisaniem przekazania wagonu w Legnicy i przygotowania samego wagonu do transportu. W sobotę, rozpoczęto pierwszy etap transportu, dzięki uprzejmości firmy MAJKOLTRANS, sprawnie przewieziono wagon z Legnicy do Wrocławia. W poniedziałek z Wrocławia do Knurowa, również dzięki uprzejmości firmy MAJKOLTRANS. We wtorek o 00:00 w Knurowie dalszy etap jazdy mógł się odbyć dzięki uprzejmości firmy SKPL PROTOR. Wagon szczęśliwie dojechał do teren firmy PROTOR, gdzie będziemy się starali jak najszybciej usprawnić i przywrócić do ruchu wagon. Całą sprawę transportu pilotowało na Dolnym Śląsku zaprzyjaźniony Klub Sympatyków Kolejnictwa z Wrocławia. Zapraszamy do fotorelacji udostępnionej poniżej.

Dziękujemy sponsorom za wsparcie i pomoc w odkupieniu i transporcie wagonu na Górny Śląsk.

Dziękujemy Fundacji Era Parowozów za wsparcie merytoryczne pod kątem pozyskania wagonu.

Dziękujemy również Panom, za pomoc w dopięciu umowy zakupu i przygotowaniu wagonu:

  • Adam Sorys (Naczelnik Wydział Analiz i Planowania Utrzymania Taboru Biura Taboru i Wsparcia Technicznego PKP Cargo z Krakowa)
  • Piotr Pluta (Naczelnik PKP Cargo Sekcji Utrzymania Taboru Biura Taboru w Legnicy)
  • Piotr Świrski (Naczelnik PKP Cargo Sekcji Utrzymania Taboru w Legnicy)

Sponsorzy i partnerzy:

protor

RailtechtechkolKSK2

SKPLmajkoltrans2

Fotorelacja autorzy: Krzysztof Jakubina i Piotr Mróz

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *