Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice

TKh 05353 po naprawie głównej!

Parowóz TKh 05353 został zakupiony przez firmę PTK Holding S.A. z Zabrza w bardzo złym stanie wizualnym, po postoju pod gołym niebem przez przeszło ponad 10 lat. Maszyna zbudowana w Chrzanowie w 1953 roku z kotłem zbudowanym w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych o numerze fabrycznym 053/53 w sierpniu 2007 roku została przetransportowana z terenu byłych zakładów ZRTK w Przezchlebiu do ZNiUT w Dzierżnie. Wówczas to rozpoczęła się naprawa główna parowozu. Maszyna  otrzymała między innymi nowe obręcze zestawów kołowych, zostały wykonane nowe skrzynie wodne, skrzynia węglową, budkę maszynisty, jak i nowa otulina kotła. Przed wymianą rur ogniowych zostały wycięte również próbki pierścieniowe celem badania wytrzymałościowego blach kotłowych. Regeneracji został poddany również cały układ jezdny parowozu, poczynając od regeneracji panewek wiązarowych, poprzez osiowe na resorach kończąc.

Remontem kotła kierowała firma PPHU „Januszewski Wicher” S.C. z Pyskowic, która przeprowadzała już NG parowozów TKp 4422 z Pyskowic oraz Ol49-12 będącego czynnym eksponatem w Belgii. 27 sierpnia 2008 roku parowóz został odebrany przez inspektora TDT i stał się pierwszym parowozem wyremontowanym w Polsce przez i dla prywatnego przewoźnika – PTK Holding S.A. z Zabrza.

Ciekawostką jest również to, iż jedyne zachowane parowozy po byłej Hucie Florian w Świętochłowicach są po 2000 roku maszynami sprawnymi. Pierwsza to TKh 5695 (TKh49-1 na PKP) przejęta przez PKP w 1997 roku i do niedawna sprawna. Natomiast druga to TKh 05353 będąca własnością firmy PTK Holding S.A. z Zabrza.

W remoncie parowozu brali udział również członkowie TOZKiOS Pyskowice. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspierali prace remontowe, jednocześnie zdobywając kolejne uprawnienia. Poniżej kilka fotografii z naprawy parowozu.

24 lipca 2008 roku parowóz został pierwszy raz rozpalony! Było to rozpalenie techniczne mające na celu skalowanie zaworów i usunięcie wszelkich niedoskonałości przed jazdą próbną i odbiorami lokomotywy. Jazda próbna na szlaku Dzierżno – Drama odbyła się z obciążeniem, a dalej Drama – Pyskowice luzem. Poniżej fotografie z tych wydarzeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *